Metaalgroothandel MCB uit Valkenswaard werkt aan miljard euro aan omzet


Metaalgroothandel MCB uit Valkenswaard mikt op miljard euro aan omzet


MCB steekt 30 miljoen euro in nieuwbouw en renovatie van magazijnen en machines aan de Vest in Valkenswaard. De nieuwe ruimte voor metalen platen wordt 8.000 vierkante meter groot. Over een paar jaar verwacht het bedrijf de magazijnen voor de lange metaalproducten aan de John F. Kennedylaan verder uit te breiden. Een andere grote investering is gepland in de fabriek in België, waar grond is aangekocht om een verdubbeling van de capaciteit mogelijk te maken. Daarnaast investeert MCB verder in digitalisering.

MCB ambieert verdere groei. Aan het investeringsplan hangt een omzetdoel vast van 1 miljard euro. ,,We verwachten dat op basis van autonome groei te kunnen realiseren", zegt directievoorzitter Bram Schildkamp.


De metaalgroothandel heeft al een aantal jaren de weg naar boven gevonden. Vorig jaar nam de omzet met bijna 8 procent toe tot 739 miljoen euro. In de Vlaamse fabriek, die levert aan klanten in België en Noord-Frankrijk, stegen de verkopen in de voorbije jaren met zo'n 8 tot 10 procent. ,,We hebben daar een gebrek aan capaciteit die nu de groei afremt", verklaart Schildkamp.

Uitbreiding van magazijnruimte in Valkenswaard is nodig in verband met de toename van de activiteiten. Ook wordt nieuwbouw aangegrepen om de logistieke processen slimmer te maken. ,,Daardoor kunnen we onze service verbeteren en doorlooptijden verder verkorten."

MCB is bezig zijn positie in de metaalketen te versterken. Het wil zijn producten op tijd en op maat leveren, zodat klanten geen magazijn nodig hebben en de voorraad van MCB als zodanig kunnen beschouwen. Een belangrijke rol daarin speelt digitalisering. Een aantal klanten is inmiddels digitaal aangesloten op de systemen van MCB, zodat ze zelf kunnen zien wat de levertijden en voorraden van de verschillende producten zijn.


24 uur

Een aantal jaren geleden startte het bedrijf met internetportalen, zodat klanten 24 uur per

dag bestellingen kunnen plaatsen. Met het oog op versnelling van de digitalisering in de keten werkt MCB mee aan het ontwikkelen van een artikelstandaard. ,,Een bepaalde afmeting buis of plaat krijgt dan een standaard artikelnummer. Een bestelling is daardoor snel digitaal te verwerken en te leveren." MCB werkt in dit project samen met TNO, softwarebedrijf Trivest en metaalbewerkingsbedrijven. ,,Vanuit Duitsland is interesse in onze artikelstandaard. Mogelijk kunnen we zelfs de Europese standaard vestigen."

Schildkamp trad in 2013 bij MCB aan met de ambitie om van de Valkenswaardse metaalgroothandel 'weer de beste' van de Benelux te maken. Hij constateert dat dit jaar weer marktaandeel wordt gewonnen. ,,In Europa is de markt in de eerste vijf maanden gekrompen met circa 4 procent. In Nederland zal de afname wat lager zijn, maar wij zijn met 6 procent gegroeid."

Onzeker en van grote invloed op omzet en resultaat in de metaalgroothandel is de ontwikkeling van de prijzen van de ingekochte metalen. Bij dalende prijzen worden de voorraden die in de magazijnen liggen minder waard. ,,In de afgelopen acht maanden zijn de prijzen gedaald. In die zin hebben we pech gehad."

Hoewel het onderliggende resultaat verbeterde, zag MCB als gevolg van verliezen op de waarde van de voorraad de nettowinst met 20 procent dalen tot 16,4 miljoen euro. Voor het lopende jaar rekent Schildkamp dan ook op 'een positieve winstontwikkeling, afgezien van voorraadeffecten'.